بازرسی مخازن بالست روی کشتیها توسط رباتها
کشتیهای اقیانوسی به منظور حفظ شناوری ثابت در حین حمل بار، به پمپاژ آب دریا به درون و بیرون از مخازن بالاست خود میپردازند. لازم به ذکر است که این آب شور آب خورندهای به شمار میرود. به همین دلیل خدمهی کشتی باید به طور منظم به درون این مخازن فلزی مراجعه کرده و از عدم آسیبدیدگی آن اطمینان حاصل نمایند. با این حال، به لطف پروژهی آلمانی/هلندی RoboShip، قرار است این وظیفهی دشوار به رباتهای خودکار سپرده شود.
در حالت سنتی برای بازرسی مخزن بالاست، یک کشتی باید از آب بیرون کشیده شود و در محل تعمیر کشتیها قرار گیرد. سپس حدود شش بازرس به درون مخزن رفته و خطر سر خوردن روی سطح فلزی یا تنفس در فضای مملو از دودهای آلوده و آزاردهنده را میپذیرند. بنا به اعلام دانشگاه Twente هلند که یکی از اعضای این پروژه میباشد، بازرسی در فضای تعمیر میتواند تا ۷۰۰۰۰۰ یورو هزینه داشته باشد.
با این حال در پروژهی RoboShip، یک کشتی میتواند در حین اجرای عملیات بازرسی بر روی آب بماند.
یک ربات خودکار که قادر به حرکت بر روی ریلهای ساخته شده در مخزن بالاست کشتی هستند، از یک دوربین و سایر سنسورهای مرتبط جهت بازرسی این محفظه اقدام میکنند. این ربات ویدئوی خود و همچنین سایر اطلاعات را به یک خدمهی انسانی در خارج از مخزن ارسال نموده و اپراتور هم این اطلاعات را از طریق یک کامپیوتر یا تبلت دریافت و تماشا و ارزیابی میکند.
اگر اپراتور متوجه قسمتی که نیازمند توجه است شود، میتواند محل ربات را در مخزن با استفاده از پیگیری میدان مغناطیسی ساطع شونده از آن پیدا کند. وی سپس میتواند تعمیراتی را برای زمان بعدی که کشتی در محل تعمیر قرار خواهد گرفت، در نظر بگیرد. البته طراحان RoboShip تمایل دارند درنهایت بتوانند رباتی ایجاد کنند که با استفاده از لیزر قادر به انجام انواعی از تعمیرات در حین بازرسی باشد.
RoboShip تنها یکی از بعدهای برنامهی بزرگتر SmartBot میباشد که شامل ۲۴ گروه شریک تحقیقاتی از آلمان و هلند است. نمونههای آزمایشی از سیستم ریل درون مخزن، ربات و سیستم سنجش آن در طی چندین سال پیش ایجاد شدهاند. مجموعهی کشتیسازی Meyer Werft آلمان در نظر دارد از این تکنولوژی در کشتیهای آیندهی خود استفاده کند.
منبع:ویکی ربات